Wikia

VerzorgingEdit

Standplaats

Hydrangea's zijn in zowat alle tuintypes te vinden. In streng geometrische tuinen vind je ze vaak in buxusvakken, in bostuinen groeien ze even goed als in hun herkomstgebied, in cottagetuinen staan ze in beschaduwde hoekjes of in een border zonder felle zon, en in stadstuinen vindt je ze op windvrije plaatsen tegen een muur. In pot op het terras zijn ze prachtig. In daktuinen geven ze een gevoel van bloeiende statigheid. Ze kunnen groeien in de voortuin, tegen een muur, onder fruitbomen, bij het kippenhok, enzo. Hydrangea anomala subsp. petiolaris kun je gebruiken als klimplant of bodembedekker.

Water geven

Binnenshuis moet je regelmatig water geven en de aarde vochtig houden. Zorg er wel voor dat ze geen "natte voeten" krijgen. Sommige mensen weten niet hoeveel water ze hun planten moeten geven, en laten haar soms uitdrogen om dat een andere keer teveel te geven. Hieronder volgt een methode om aan te leren hoe en wanneer je een hortensia mag gieten :

zodra je denkt dat de plant water nodig heeft, dompel je de pot helemaal onder in lauw water. Laat haar goed 'uitborrelen'. Weeg de plant na het uitlekken, het gewicht dat je afleest, is het maximumgewicht. Hierna mag je enkele dagen niet gieten. Let wel goed op, als de plant slap begint te hangen, zet je haar weer op de weegschaal. Het gewicht dat je nu afleest, is het minimumgewicht. Vanaf nu moet je ervoor zorgen dat het gewicht schommelt tussen het minimum en maximum. Dit kun je gemakkelijk controleren door de plant geregeld te wegen en water bij te geven tot ruim boven de middenwaarde.

Buiten staat een hortensia graag tegen een huis of muur waar beschutting aanwezig is van bomen of andere struiken. Doordat bomen en struiken veel water en voeding uit de grond halen, heeft een hortensia al snel water te kort. Zorg daarom dus aan het begin en/of einde van een warme dag voor voldoende water. Bij verschillende grondsoorten ontstaan in de zomer droogteproblemen. Als je meerdere hortensia's of andere waterminnende planten staan hebt, wordt druppelbevloeiing aanbevolen. Dit systeem zorgt ervoor dat het water en eventueel een beetje voeding op een eenvoudige wijze gelijkmatig gedoseerd wordt. Regelmatig kleine hoeveelheden water zijn beter opneembaar dan 1 keer een grote hoeveelheid. Een van de voordelen van dit systeem is dat de bladeren en bloemen niet nat worden. Zo is er minder kans op schimmels. Is de grond voldoende vochtig, maar de bladeren hangen slap ? Dan is dit het gevolg van een te grote verdamping. Dit is zeker geen reden tot paniek, want eenmaal de zon ondergaat, zal de plant zich terug herstellen. Je kunt dit probleem oplossen door een parasol boven de planten te plaatsen die voor schaduw zorgen. Een quercifolia mag je nooit laten uitdrogen wanneer ze in een pot staat ! Anders krijgt ze serieuze blad- en bloemschade.

Geef echter ook nooit teveel water. Als het overtollige water een tijdje in de overpot of schotel blijft staan, is de kans groot dat de wortels afsterven door gebrek aan zuurstof. Om de plant misschien toch nog te kunnen redden, knip je de bloemen en de twee bovenste bladparen af. Snijd met een mes de overige bladeren voor de helft af om de verdamping te beperken, en zet haar op een koele, zonloze plaats. Met wat geluk herstelt uw plant. Vergeet niet om op tijd terug spaarzaam water te geven !

Snoeien

Snoeien is niet altijd noodzakelijk. We snoeien om mooie struiken te verkrijgen, om een plant laag te houden of om de bloei te bevorderen. Hydrangea's worden niet allemaal op dezelfde manier gesnoeid, de snoei wordt opgesplitst in 2 groepen :

Snoei van de eerste groep : hierin zitten soorten zoals H. serrata, H. quercifolia, H. heteromalla, H. integrifolia en H. aspera. De snoei verloopt in 8 stappen :

1) Verwijder pas na de ijsheiligen (half mei) de bloemen van het vorige jaar. Dan is er minder kans op late lentevorst.

2) Snoei het eerste jaar zo weinig mogelijk.

3) In de lente kijk je tak voor tak waar de knoppen zitten.

4) Takken met een eindknop mag je niet afknippen, wel de verwelkte bloemen aan de zijtakken.

5) Als de verwelkte bloem van boven aan de tak staat, knip de tak dan juist boven het hoogste paar gezonde knoppen af.

6) Knip bij oudere planten de oudste takken tot tegen de grond af.

7) Jonge takken die bevroren zijn, snoei je terug tot aan een gezond knoppenpaar.

8) Op het einde mogen er alleen 1-, 2- en 3-jarige takken overblijven. Wanneer je te diep snoeit, krijg je veel blad zonder bloei. Oudere hortensia's en cultivars van H. serrata bloeien wel als ze gesnoeid worden. Dat komt omdat ze veel meer bloemknoppen hebben dan hun jongere zusjes. Zo kun je van oudere planten de bloemen met lange stelen snijden zonder de bloei te beperken.

Snoei van de tweede groep : tot deze groep behoren alle andere soorten, die wel snoei verdragen. De leden van deze groep bloeien op het hout dat in het voorjaar gevormd wordt. H. arborescens 'Annabelle' en H. arborescens 'Grandiflora' kun je in maart tot op 30 cm terugsnoeien. Snoei ze echter niet te diep, want bij een te sterke snoei krijg je te weinig vertakkingen en worden de bloemen te zwaar. Hydrangea paniculata mag tot op 10 cm teruggesnoeid worden. Na enkele jaren krijgt ze een grillige knop of verdikking waaruit zich nieuwe takken ontwikkelen. Het is ook mogelijk om haar op stam te snoeien. Als ze stevig gesnoeid wordt, krijgt ze grotere bloemen. Dit is wel mooi, maar zeker geen voordeel. Planten met extreem grote bloemen worden gevoeliger voor de wind, en wanneer de bloemen vol hangen met regendruppels, worden ze loodzwaar en de takken breken af. Als de H. paniculata niet gesnoeid wordt, kan ze zo hoog als een huis worden.

Het gebeurd soms dat een hortensia na de juiste snoeibeurt niet wil bloeien. Dit komt vooral voor bij H. macrophylla. Daar zijn 2 mogelijke oorzaken voor :

1) Ze heeft teveel mest gekregen, de plant groeit zeer snel, maar legt enkel bladknoppen aan.

2) De bloemknoppen zijn bevroren.

bloeien op het hout van vorig jaar snoeiwijze
H. macrophylla groep 1
met bolle bloemen groep 1
lacecaps groep 1
tellerhybriden groep 1
H. serrata groep 1
H. involucrata groep 1
H; quercifolia groep 1
H. aspera groep 1
H. aspera subsp. sargentiana groep 1
H. heteromalla groep 1
bloeien op hout van voorbije lente snoeiwijze
H. arborescens groep 2
'Annabelle' groep 2
H. paniculata groep 2
heeft geen snoei nodig, verwelkte bloemen worden in de winter
verwijderd
H. anomala subsp. petiolaris

Blauwen

In het algemeen zijn de bloemkleuren van de hortensia rood, roze en wit. Onder invloed van de volgende factoren kunnen ze blauw worden :

1) Het ras Hovaria 'Hobella' zal bijvoorbeeld in fase 1 roze blijven, in tegenstelling tot de Hovaria 'Homigo', die prachtig hemelsblauw kan worden.

2) Zure grond (met weinig kalk) bevat ijzer en aluminium.

3) Het soort water, giet niet met kalkhoudend water, maar met regenwater.

4) De bemesting : geef in de periode van juli tot maart geen meststoffen en wees in de rest van de periode zeer spaarzaam met meststoffen. De bladeren en bloemen zullen wel kleiner blijven, maar de kleur zal mooier blauw zijn, en de plant wordt steviger. Na de winterperiode kun je turf met een beetje gedroogde koemest door de bovenlaag van de grond werken.

Hortensia's worden blauw als ze in zure grond staan. Om te blauwen kun je ook gebruik maken van kali-aluin of aluminiumsulfaat. Dien dit jaarlijks toe, 1 maal 15-50 gram per plant, afhankelijk van de grootte van de plant of de pot, in de eerste helft van september, rond de plant. Je kunt het ook oplossen in warm water en dicht bij de plant gieten. Voorkom dat de aluin de bladeren raakt. Vind je het jaar erop dat de bloemen blauw genoeg zijn, geef dan geen aluin meer of geef een kleinere dosering. Als een blauwe hortensia na de toevoeging van aluin niet blauw blijft, graaf dan een groot plantgat van 75x75x75, en bekleed het helemaal met plastiek. Zorg voor een afvoermogelijkheid voor het overtollige water en zorg ervoor dat de wortels niet door de gaten heen groeien. Breng daarin licht zure veengrond aan met een pH van 4 tot 4,5. Hierin plaats je een nieuwe hortensia, dan heb je een goede plant om te beginnen in de juiste grond.

Een zuurtegraad of pH van 5 en minder betekent dat je met zure grond zit, deze is geschikt voor blauwe hortensia's. Een pH van 6 en hoger is een neutrale tot kalkrijke grond, geschikt voor roze hortensia's.

Enkele goed blauw te kleuren soorten :

H. macrophylla 'Altona'

H. macrophylla 'Blaumeise'

H. macrophylla 'Bodensee'

H. macrophylla 'Bouquet Rose'

H. macrophylla 'Enziandom'

H. macrophylla 'Europa'

H. macrophylla 'Frillibet'

H. macrophylla 'Générale Vicomtesse de Vibraye'

H. macrophylla 'Hamburg'

H. macrophylla 'Madame Faustin Travouillon'

H. macrophylla 'Maréchal Foch'

H. macrophylla 'Nikko Blue'

H. macrophylla 'Otakse'

H. macrophylla 'Queen Elizabeth'

H. macrophylla 'Renate Steiniger'

H. macrophylla 'Rotkelchen' (teller)

Roze kleur behouden

Heb je in je tuin een roze hortensia staan die blauw wordt, maar je wilt haar graag roze houden ? Geen probleem, met de volgende tips is dit mogelijk :

1) Kies een ras dat niet blauw kan worden, bijvoorbeeld Hovaria 'Hobella'.

2) Zorg voor kalkrijke grond. Rassen die niet blauw kunnen worden, hebben geen extra kalk nodig.

3) Giet niet met regenwater (daar zit geen kalk in) en voeg zeker geen aluin toe.

Bemesting

Osmocote is een meststof die een werking heeft van 6 tot 9 maanden, en die gedoseerd vrijkomt. Het is een geel kunstharsbolletje gevuld met voedingsstoffen dat vocht opneemt en, als het is volgezogen, weer leeggepompt wordt, waarbij de mest vrijkomt. Doordat het huidje van het bolletje niet oplost, blijft het voortdurend gedoseerd voedsel afgeven.

De samenstelling van osmocote is 14 (N) + 14 (P) + 13 (K) + zwavel. In vergelijking met de meeste andere meststoffen, is het fosforgehalte (P) zeer hoog. Fosfor geeft de bloemvorming weer. Heruit kunne we dus afleiden dat de bloemvorming erg belangrijk is. Osmocote is bijna geurloos, het kan worden toegepast bij kamerplanten, potplanten, terrasplanten, hanging baskets, bloembakken, kortom, het is voeding voor alle tuinplanten.

De dosis is afhankelijk van de soort plant, bij hortensia's is bijvoorbeeld 25 gram nodig.