Wikia

Traditionele rassenEdit

In de hieronder staande tabel worden zowel de rassen die in Nederland gekweekt worden vermeld, als deze die in Duitsland en Zwitserland gekweekt worden.

naam bloei beschrijving
'Madame Emile Mouillière' vroeg een van de aller vroegste witte rassen, reeds lang gekweekt. Weelderige groeier. Wordt verdrongen door 'Soeur Thérèse', 'Schwan' en 'Nymphe'.
'Soeur Thérèse' vroeg zuiver witte bloemen. Een goede groei, goede knopaanleg en grote bloemen.
'Schwan' middelvroeg wit ras met dezelfde eigenschappen als 'Soeur Thérèse'
'Nymphe' middelvroeg grote, witte bloemen en stevige stengels. Compacte groei. Gevoelig voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen.
'Bodensee' middelvroeg lichtroze bloemen. Compacte groei en een goede knopaanleg. Geschikt om te blauwen.
'Gerda Steiniger' vroeg zalmroze bloemen. Goede groei en een goede knopaanleg. Geschikt om te blauwen.
'Adria' vroeg roze bloemen. Gedrongen groei. Geschikt om te blauwen.
'Ursula' vroeg roze bloemen. Een lage, compacte groei, klein blad en een goede bloemknopaanleg. Lijkt op 'Bodensee'. Geschikt om te blauwen.
'Blauwer Zwerg' laat roze ras met een compacte groei. Geschikt om te blauwen. Groeit zwakker dan 'Bodensee'.
'Rosita' middelvroeg een ras met goede eigenschappen, stevige en compacte groei, met een zeer uniforme bloeiwijze. Grote, gelijkmatige roze bloemen.
'Renate' vroeg een ras met goede eigenschappen, compacte groei en een intensieve bloemkleur. Geschikt om te blauwen.
'King George' middelvroeg donkerroze bloemen. Stevige, gedongen groei en een goede bloemknopaanleg.
'Freidenstein' vroeg/middelvroeg roze bloemen. Stevige, gedrongen groei en een goede bloemknopaanleg. Vanwege de intensiteit van de bloemkleur mag de pH niet lager zijn dan 6.
'Edith Binz' middelvroeg donkerroze bloemen. Een verbetering van 'King George'. Lichtere bladkleur.
'Alpenglühen' middelvroeg helderrood ras met glanzend groene bladeren
'Sibilla' laat helderrood ras met grote bloemen en beperkte mogelijkheden. Compacte groei.
'Merkur' middelvroeg donkerrode bloemen. Kleine, donkergroene bladeren, compacte groei en een goede bloemknopaanleg.
'Brugg' vroeg/middelvroeg helderrood ras met grote bloemen en dus grote bloeiwijzen
'Böttstein' middelvroeg rode bloemen en een compacte groei
'Leuchtfeuer' middelvroeg rode bloemen. Een compacte, krachtige groei en een goede bloemknopaanleg.
'Neu-Friesdorf' middelvroeg/laat helderrood ras met goede eigenschappen. Compacte groei, kleine bladeren, goede bloemknopaanleg en weinig knoprot.

Teller rassenEdit

De belangstelling voor de Teller rassen is met de jaren sterk toegenomen. Het zijn rassen met een schotelvormige bloeiwijze en een sterke, vegetatieve groei. Ze zijn ontstaan op het Veruchsanstalt in Wädenswill (Zwitserland). Door botanische soorten te kruisen met het bestaande sortiment, ontdekte men dat bij de F1-generatie de bloemvorm van de botanische soorten dominant was. Deze soorten bezitten vele fertiele bloemen met aan de rand een kring van steriele bloemen. De eigenschappen van het bestaande sortiment waren erfelijk, maar kwamen niet naar voor als een andere eigenschap ze overheerste. De Teller rassen ontstonden door de F1-generatie terug te kruisen met het bestaande sortiment. De standaardkleuren zijn wit, roze en blauw. De meeste van de cultivars zijn winterhard. Ze behoren tot de middelvroege hortensia's. Een nadeel van een Teller is wel dat de meeldraden in de huiskamer snel afvallen.

Enkele voorbeelden van Teller rassen :

naam bloei goed ras/blauwen
'Libelle' wit
'Elster' wit aan te bevelen ras
'Zaunkönig' donkerroze
'Taube' donkerroze aan te bevelen ras
'Zeisig' rozerood
'Dompfaff' licht rood aan te bevelen ras
'Rotkehlchen' donkerrood
'Möve' rood
'Schwalbe' rood
'Mücke' rood
'Fasan' donkerrood aan te bevelen ras
'Eisvogel' roze geschikt om te blauwen
'Blaumeise' roze aan te bevelen ras, geschikt om te blauwen