Wikia

Hydrangea wiki

Naamgeving en indeling in het plantenrijk

Overleg0
10 pagina's
op deze wiki

Indeling in het plantenrijk

Afdeling : Embryophyta ofwel de zaadplanten

Onderafdeling : Magnoliophyta ofwel de bloeiende planten

Klasse : Magnoliopsida ofwel de tweezaadlobbigen

Onderklasse : Rosidae

Orde : Rosales

Familie : Hydrangeaceae

Geslacht : Hydrangea

Soort : Hydrangea arborescens

Ondersoort : Hydrangea arborescens subsp. radiata

Variëteit : Hydrangea macrophylla subsp. macrophylla var. normalis

Forma : Hydrangea scandens subsp. chinensis f. obovatifolia

Naamgeving

In de streken waar Nederlands, Duits of Frans gesproken wordt, is hortensia de volksnaam voor H. macrophylla en H. arborescens. In België en Nederland gebruiken we de term klimhortensia voor H. anomala subsp. petiolaris en de term pluimhortensia voor H. paniculata. De eerste die de naam hortensia gebruikte voor Hydrangea macrophylla was de Franse botanicus Philibert Commerson in 1771. Van 1766 tot 1769 vergezelde hij Louis-Antoine de Bougainville tijdens zijn grote expeditie. Talrijke eilanden werden in kaart gebracht en doorzocht. Ook zijn maîtresse was mee, vermomd als man. Ze zou Hortense geheten hebben, maar haar echte naam was echter Jeanne Barré. Commerson kende nog een Hortense, namelijk Hortense Lepaute, een bekende astronome. Ook voor haar was dit niet haar echte naam. In werkelijkheid heette ze Nicole-Reine, zoals ze voor haar huwelijk werd genoemd. Ook de Prins van Nassau was mee op expeditie-Baugainville. Hij had een dochter die werkelijk Hortense heette. Koningin Hortense, dochter van keizerin Joséphine de Beauharnais, werd helemaal uitgesloten, want toen Philibert Commerson in 1773 stierf, was zij nog lang niet geboren. De verklaring van de naam hortense ligt in het Latijnse hortus. Dan zou hortensia uit de tuin betekenen. In de 18e eeuw werden planten die op het eiland Mauritius gecultiveerd waren, door Commerson naar Parijs gestuurd. In 1789 gaf Lamarck een van de planten de naam Hortensia opuloides. Dit was dezelfde plant die in 1784 door Thunberg beschreven werd als Viburnum macrophylla.

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki