Wikia

De herkomst van de Hydrangea

Hydrangea's zijn afkomstig uit het noordelijk halfrond. Ze verspreiden zich over Oost-Azië, voornamelijk China en Japan, maar werden ook ontdekt in andere landen van dezelfde regio, zoals onder meer in Vietnam. Ze komen voor in grote delen van Noord- en Zuid-Amerika, het noordoosten van de Verenigde Staten, Midden-Amerika, Mexico, Costa Rica en meer naar het zuiden toe in de Andes van Ecuador en Peru.

Bij ons in Europa vind je ze niet in het wild, maar ze worden wel in grote groepen in tuinen aangeplant.

Sommige soorten kunnen zich ontwikkelen tot grote bomen zoals bijvoorbeeld Hydrangea heteromalla in Sichuan (China), en de meest gekweekte soorten, waaronder H. macrophylla, H. paniculata en H. serrata. H. aspera heeft een enorm verspreidingsgebied over een groot deel van Zuid-Oost-Azië en Indonesië.

In Mexico en Midden-Amerika voelen de leden van de Cornidia-groep zich thuis. Dit zijn groenblijvende houtige klimplanten of struiken, die vaak epifytisch zijn. Verder zijn er nog 2 belangrijke soorten te vinden in het zuidoosten van Noord-Amerika, namelijk H. arborescens en H. quercifolia.

In de 19e eeuw was de Hydrangea een exotische modeplant die, naar men dacht, niet helemaal winterhard was. Dit is niet helemaal verkeerd gedacht, want de knoppen kunnen bij late vorst bevriezen. In die tijd was de aankoop van de planten zeer duur. Daarom werden ze beschouwd als kas- of oranjerieplanten. In hoge kringen werden de planten minder populair toen bleek dat ze ook groeiden in de voortuintjes van de tuinlieden, die een stekje meenamen naar huis. Uit de teelt in kassen en serres werd een forcerieteelt ontwikkeld, waarbij de planten in het voorjaar in bloei getrokken werden. De kinderen van toen kregen bij hun eerste of plechtige communie een witte hortensia, en ook op moederdag waren deze planten zeer populair.

Tot voor enkele decennia werden Hydrangea's nauwelijks in de tuin aangeplant. Dit komt waarschijnlijk doordat de geforceerde planten een lange aanpassingsperiode nodig hadden nadat ze in volle grond geplant werden, en de gebruikte cultivars voldeden niet altijd naar de wensen van de mensen die toen leefden. Ze werden meer gebruikt als kamer- en oranjerieplanten.

Na 1960 bleken ze uit de belangstelling te zijn verdwenen, maar na 1975 nam die alweer toe als gevolg van nostalgie en een betere prijs.

Vroeger behoorde de Hydrangea tot de familie van de Saxifragaceae, maar tot op heden is deze vervangen door Hydrangeaceae. Er zijn 15 soorten inheems in Azië en Noord-Amerika. Ze zijn te vinden als kamerplant, potplant en als tuinplant.

De herkomst van de naam

De naam Hydrangea is Grieks voor waterkruik. Dit is een prima naam voor deze struiken, die in de zomer veel water verlangen om goed te kunnen groeien. Hydra werd afgeleid van hydôr, wat water betekent, en angea werd afgeleid van angeion, wat vaas of houder van vaste stoffen of vloeistoffen betekent. Volgens Dr. Backer zou deze naam zinspelen op de vorm van de opengesprongen vrucht. Maar wie al eens een zaaddoos van Hydrangea macrophylla gezien heeft, zou eerder denken dat het eerste deel van de wetenschappelijke naam werd afgeleid van het mythische zeemonster Hydra.